Dislexia -un avantaj

Noutăți de pe blog

25
mai
Unde găsesc materiale utile?

Multe articole folositoare veți găsi pe blogul Asociației Edulier. https://eduliercorbeanca.wordpress.com Iată câteva exemple: Materiale recomandate în lucrul cu copii dislexici  Dislexicii-Oameni ca noi  Lexy-platforma educațională  Copilul tău merge la toamnă la școală? Pregătește-l!  Ajută-și copilul să citească!  Comorile din spatele dislexiei  Evaluarea copiilor cu TSI  

Posted in: Dificultatideinvatare, Dislexie, Fără categorie,
20
feb.
Bine ați venit pe blogul nostru!

Bun venit pe dificultatideinvatare.ro. Aici, in secțiunea blog, veți regăsi materiale, articole, interviuri de folos pentru copiii, părinții, cadrele didactice și specialiștii ce activează în domeniul TSI- tulburări specifice de învățare-dislexie, discalculie, disgrafie. O bună resursă de informații este și blogul asociației Edulier: https://eduliercorbeanca.wordpress.com/  

Posted in: Dificultatideinvatare, Dislexie, Fără categorie,
Tags: dislexie, educatie, edulier, terapie educationala, TSI,

Intră in comunitatea părinților copiilor dislexici! 

Participă la grupurile de suport pentru părinți!

Află povești similare cu a ta, află cum și-au ajutat părinții copiii dislexici, împărtășește cu noi propria ta experiență! 

VIDEO Tur

Cărți despre dislexie

Iată și lista cărților despre dislexie. Nu uitați, puteți contribui la actualizarea acesteia.

  1. ʺJocuri cu sunete și cuvinte – Jocuri și exerciții pentru educarea auzului fonematicʺ, Angela Pop, Târgu Mureș, 2011 (vezidislexic.ro);
  2. ʺJoc-bucurie-ochi strălucitori – Culegere de jocuri de dezvoltare a abilităţilor pentru copiii dislexici şi cei predispuşi la dislexieʺ,  Éva Bartók, Târgu Mureş, 2011 (vezidislexic.ro);
  3. ʺEu citesc mai bine! – Îndrumător pentru tratarea tulburărilor lexico-graficeʺ, Bartók Éva (coord.), Gagyi Erzsébet, Crososchi Codruţa, Cseh Ágnes, Deák Győrfi Emese, Fűlőp Gabriella
Ediţia a doua, revizuită, Târgu Mureș, 2010 vezidislexic.ro);
  4. ʺPietricele grăitoareʺ, Auxiliar pentru terapia sigmatismului – etapa de consolidare a sunetelor în cuvinte, Crososchi Codruţa, Csernik Vass Kármen, Târgu Mureș, 2010 (vezidislexic.ro);;
  5. ʺDesene, poezii…poveştile trebuie să le inventaţi voi, copii!ʺ, Angela Pop, Târgu Mureș, 2010 (vezidislexic.ro);
  6. ʺExaminarea complexă a tulburărilor de limbaj – examinarea tulburărilor de articulaţieʺ, Crososchi Codruţa, Csernik Vass Kármen, Târgu Mureș, 2011 (vezidislexic.ro);
  7. ʺDISLEXIA. Cum să ajutăm copiii cu dificultăți de învățareʺ, Sorina Soescu, editura Eikon, 2011;
  8. ʺCăsuţa cu litere şi jucăriiʺ – Abecedar întocmit după principiile metodei Meixner, Codruţa Crososchi, Aura Lichinţeanu, Târgu Mureș, 2012;
  9. ʺTulburările limbajului scris-cititʺ, Georgeta Burlea, editura Polirom, 2007;
  10. ʺTerapia logopedicăʺ, Iolanda Tobolcea, editura Universității ʺAl. I. Cuzaʺ, Iași, 2010.

Apelarea la specialist pentru evaluare și planul educațional individual

 

În urma evaluării psihopedagogice realizate de către cadrul didactic la clasă, părintele este sfătuit să apeleze la serviciile specialiștilor în vederea evaluarii complexe a copilului, prin care se va putea confirma tipul dificultății de învățare.

Evaluarea complexă cuprinde evaluarea psihologică, evaluarea logopedică și evaluarea medicală, în unele cazuri. Ca rezultat al evaluării, specialiștii eliberează certificatul de diagnostic, cu specificarea nivelului/gradului de severitate.

Diagnosticul de dislexie, respectiv diagnosticul de disgrafie se stabilesc, de regulă, în clasa a II-a, după ce elevul a parcurs învăţarea tuturor literelor. Diagnosticul de discalculie se stabileşte, de regulă, în clasa a III-a.

Anual se efectuează reevaluări pentru restabilirea gradului de severitate al TSI, în vederea adaptării intervenţiei și acordării a măsurilor de dispensare şi instrumentelor compensatorii.

După obținerea certificatului de diagnostic, părintele elevului cu TSI se adresează CJRAE/CMBRAE, în vederea orientării şcolare şi profesionale a elevului. Cu certificatul eliberat de CJRAE/CMBRAE, părintele se adresează unităţii de învăţământ, în vederea întocmirii Planului educaţional personalizat (PEP).

Obligaţia de a adapta procesul educativ-formativ la nevoile elevului cu TSI revine unităţii de învăţământ, doar pentru elevii pentru care a fost depus certificatul de orientare şcolară şi profesională.

Planul educațional personalizat (PEP), la care va avea acces elevul în şcoală şi obiectivele specifice de intervenţie psihopedagogică în cadrul şi în afara şcolii, cuprinde:

  • datele personale ale elevului;
  • tipologia tulburării, conform diagnosticului;
  • recomandări cu privire la intervenţia individualizată şi personalizată;
  • instrumente compensatorii utilizate;
  • măsuri de dispensare adoptate;
  • forme de evaluare personalizate pe parcursul semestrelor şi la evaluările naţionale/bacalaureat.

 

 

 

Când observăm primele semne ale dislexiei?

Chiar de la grădiniță, pot fi unele semne care ne arată predispoziția copilului către dislexie: litere de tipar scrise în oglindă, depășirea conturului, neîndemânarea la legarea șireturilor și la nasturi, dificultăți de memorare. Aceste semne pot trece ușor neobservate, atât de părinți, cât și de educatoare, punându-se pe seama faptului că este încă mic copilul și în formare.

Odată ajuns la școală, stângăciile pot persista:

  • Când scrie, inversează litere, lipește cuvinte;
  • Scrie cu greșeli, omisiuni, repetiții;
  • Confundă literele asemănătoare (m cu n, u cu n, o cu a, p cu b, b cu d);
  • Citește cu greutate, înlocuind unele cuvinte cu altele (ex: nemaipomenit cu nemaivăzut), fiindu-i dificil, din această cauză, să înțeleagă textul de la prima lectură;
  • Dificultatea de memorare a cifrelor și a datelor sau de efectuare a calculelor matematice, în cazul discalculiei.

Confom Metodologiei pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări de învățare, cadrul didactic are menirea de a observa primele semne și de a încerca să ajute elevul aflat în dificultate, prin metode diferite de învățare. Dacă în 6 luni, aceste probleme nu dispar, învățătoarea le va recomanda părinților să apeleze la serviciile specialiștilor (psihologi, logopezi, psihoterapeuți) pentru o evaluare complexă, care să confirme dificultățile de învățare ale copilului.

Dacă primii doi ani de școală reprezintă perioada de învățare și de fixare a procesului scris/citit și se poate observa predispoziție către dislexie, în momentul în care se trece în clasa a II a, evaluarea complexă și terapia educațională sunt absolut necesare, dacă problemele persistă, în ciuda eforturilor de a corecta greșelile prin metode alternative de învățare.

Comunicarea cu învățătoarea

În cazul în care părintele este cel care a sesizat dificultățile de învățare ale copilului său, e de preferat să aibă o discuție cu învățătoarea, să-i spună ce a observat, să întrebe dacă s-a sesizat același lucru și la activitățile în clasă.

Dacă învățătoarea este cea care a văzut dificultățile de învățare la elev, aceasta are datoria de a recomanda părintelui evaluarea copilului de către un specialist. Chiar dacă este greu de acceptat că existe anumite probleme, trebuie acționat cât mai repede posibil pentru a-i veni în ajutorul copilului.

Astfel, printr-o comunicare deschisă între învățătoare și părinte, copilul va beneficia de o evaluare corectă și de un plan educational adecvat, menit să-i ușureze activitatea, la școală și acasă.

Învățătoarea trebuie să-i asigure elevului, o atmosferă relaxantă în clasă:

  • să nu-i facă observație în fața colegilor, cu privire la dificulțățile de învățare;
  • să nu-l pună să citească în fața clasei;
  • să-i ofere suport atunci când are nevoie;
  • să-i lase 5-10 minute în plus la evaluările scrise;
  • să-l evalueze mai mult oral decât scris.

Acasă, copilul dislexic are nevoie de un climat cald în timpul lecțiilor:

  • dacă îl ajută, se poate pune muzică clasică, în surdină
  • la teme se pornește cronometrul și i se permite să depășească 10 minute după expirarea timpului
  • găsirea metodelor potrivite de învățare (folosirea culorilor, desenarea hărților mentale și diagramelor, învățarea digitală)

Să nu vă fie teamă de schimbare

Sunt situații în care, orice ați face, lucrurile nu merg în direcția dorită Și atunci, ar trebui să luați o decizie, să mergeți înainte sau să faceți o schimbare.

Copiii cu dificultăți de învățare pot trece prin diverse stări emoționale. În momentul în care învață să scrie și să citească, încep să-și dea seama că rămân în urmă față de colegii lor. Observațiile frecvente ale învățătoarei, culoarea roșie folosită amenințător, cu scopul corectării la sânge, pe caietele copilului, scrise cu mâna încordată de teama greșelilor vânate cu atâta îndârjire de adulții din jurul lui, îl fac să-și pardă încrederea în el, să devină irascibil la efectuarea temelor, să urască școala.

E foarte greu pentru părinți să accepte că propriul lor copil, inteligent și creativ, ajuns în mediul școlar, are nevoie de terapie educațională pentru a face față sistemului. Din dorința de a scăpa cât mai repede de problemă, tendința este de a pune presiune pe copil, dându-i și mai multe dictări și transcrieri. Este o abordare greșită, copilul simțindu-se copleșit de avalanșa de teme și caiete suplimentare.

În momentul în care copilul refuză să picteze și să decupeze cu foarfeca, de teamă că ar putea greși, să nu mai facă temele cu plăcere la matematică pentru că este notat cu suficient pe caiet pentru caligrafie, te întrebi dacă stilul perfecționist al învățătoarei se potrivește copilului tău.

Chiar dacă copilul este atașat de colegi, îi poți explica că își va face noi prieteni și în acelasi timp, să păstreze legătura și cu cei de la fosta clasă. “Mi-a mulțumit, din primele zile, că l-am transferat. S-a integrat foarte ușor în noua clasă, doamna învățătoare l-a ajutat să se acomodeze cu schimbarea, prin umorul ei fin și firea răbdătoare. Atât orele de școală, cât și excursiile și taberele au fost o plăcere cu dânsa”, spune M. mama lui D.

Dincolo de ceea ce vă spune copilul, urmăriți-i reacțiile la teme, observați-l cu ce stare emoțională vine de la școală, dacă este fericit sau nu, și atunci, veți știi exact dacă aveți nevoie de o schimbare.